detail_craft_net

Przyciemnianie szyb - tuning kontra regulacje prawne

Przyciemnianie szyb to nie tylko atrakcyjniejszy wygląd samochodu, ale także forma zabezpieczenia pasażera czy kierowcy przed długotrwałą ekspozycją na oddziaływanie szkodliwych promieni słonecznych. Decydując się na wybór folii przyciemniających, warto mieć na uwadze przepisy prawa, które jasno definiują, co wolno, a czego nie…

Dla fanów przyciemniania szyb nie powinno być tajemnicą, że podczas kontroli drogowej mogą się spodziewać, że zostaną poproszeni o przedstawienie atestu metody użytej do przyciemnienia szyb w ich samochodzie. Za przekroczenie dopuszczalnych norm grozi mandat w wysokości od 20 do 500 złotych. Istnieje też ryzyko utraty dowodu rejestracyjnego do czasu aż szyby samochodu nie zostaną doprowadzone do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami.

Przepisy prawa

W polskim prawodawstwie istnieją dwie istotne zapisy, które warto mieć na uwadze, kiedy myśli się o detailingu i designerskim przyciemnianiu szyb:

  • 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – reguluje wymogi dotyczące przepuszczalności światła i mówi, że dla szyby przedniej i bocznych współczynnik przepuszczalności światła ma być nie mniejszy niż 70%.
  • 66 ust. 1 pkt. 5 Prawa o ruchu drogowym – „Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego: zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlania drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu”. Krótko mówiąc… Prowadząc samochód, potrzebujecie mieć większe pole widzenia niż przez lunetę…

Co zatem?

Na nasze i Wasze szczęście na rynku dostępnych jest szereg folii o różnym poziomie przepuszczania światła – od 5% do nawet 80%, pozwalających nie tylko uatrakcyjnić wygląd samochodu, ale dopasować go do coraz częściej montowanych w nowych samochodach szyb dymionych, które czasem udziwniają i komplikują sprawę.

Jakkolwiek zawsze szanujemy decyzja klientów, wiemy, że dobór folii robi robotę, tak przede wszystkim liczy się Wasze bezpieczeństwo podczas jazdy samochodu. Dlatego też stopień przyciemnienia szyb musi uwzględniać wymogi prawa w myśl którego, przepuszczalności światła widzialnego szyby przedniej i szyb przednich bocznych powinna być nie niższa niż 70%.

Co z przyciemnianiem dymionych szyb?

Duży wybór folii o różnej przepuszczalności pozwala bez większego problemu zgrać i potrzeby klienta, i wymogi bezpieczeństwa i przydymienie szyb. Jeśli nie wiecie, co wybrać i jak zmieścić się w granicach dopuszczalnej normy, wpadnijcie do nas skonsultować temat.

Co z tylnymi szybami?

Nie ma regulacji prawnych definiujących postępowanie z tylnymi szybach. Pozwala to zatem przyjąć, że ustawodawcy nie stawiają konkretnych wymogów w tej kwestii i dopuszczają dowolne potraktowanie tylnych szyb. Widać to chociażby na flotach firmowych, gdzie tył samochodu razem z szybą wyklejamy zupełnie nieprzepuszczającymi foliami polimerycznymi albo folią dziurkowaną One Way Vision.

Jeśli macie pytania, piszcie do nas!

Jeśli chcesz zadbać o swój samochód:
zadzwoń  728-355-411
lub przyjedź  Piekary Śląskie ul. Górnicza 32